ЗА НАС >> ИЗБОРИ 2017 >> УПРАВЛЕНСКА ПРОГРАМА
СЪДЪРЖАНИЕ НА УПРАВЛЕНСКА ПРОГРАМА
Държавни политики за съхраняване и развитие на човешкия капитал на нацията
1. Здравеопазване
- Ефективно използване на европейски проекти и програми за финансиране на продължаващото медицинско образование и повишаване на качеството на здравните услуги за населението;
- Целева финансова помощ за цялостно обновление на материално техническите условия и обучение на персонала в спешната медицинска помощ на гражданите на Република България;
- Законово създаване на допълнителни стимули за общопрактикуващите лекари за работа в малки населени места, включително възможности за специализация и повишаване на квалификацията, включително с подкрепа на общините;
- Законово създаване на стимули за разкриване на групови практики;
- Непрекъснато въвеждане на нови процедури, включително ендоскопски, еднодневна хирургия и други диагностични и лечебни процедури, които ще разширят обхвата на извънболнична медицинска помощ за сметка на болнична;
- Осъществяване на строг контрол за проследяване на използваните медицински услуги оказвани на пациента чрез премахването на унизителната система с пръстови отпечатъци и въвеждането на електронен здравен паспорт; Законово регламентиране на по-улеснен достъп и механизъм за преференции при осигуряване на здравни услуги за хора в неравностойно положение;
- Актуализиране на остойностяването на медицинските и медико-диагностични услуги в специализирана извънболнична помощ;
- Създаване на гъвкав пакет за дентална помощ, при който пациента да има избор на услугата;
- Въвеждане на национална здравна карта хармонизирана с ясни критерии, стандарти и обеми за категоризация на лечебните заведения;
- Профилактиката като национален приоритет да се реализира чрез създаване на работеща национална система за превенция и профилактика;
- Осигуряване на по-голям брой места по държавна поръчка за специализация и по-широко използване на други източници на финансиране на специализации;
- Приемане на нова нормативна уредба за акредитиране на лечебните заведения за цялостна дейност и в отделни направления. Системата да бъде с външен одит, като се прекрати действащата практика министерството на здравеопазването практически да оценява себе си;
- Оптимизиране на здравно-осигурителния модел на основата на пазарни принципи;
2. Социална политика
- Повишаване на предлагането на труд с нарастване на възрастта, което ще включва по-достъпно и за повече хора участие в ученето през целия живот, развитие и усъвършенстване на стимулите за лицата и фирмите, запазване на възрастовото разнообразие в предприятията чрез спазване на законодателството и мерки на активната политика;
- Въвеждане на система за предоставяне на индивидуални услуги - професионално ориентиране, насочване към свободни работни места, субсидирана заетост, достъп до финансов ресурс за стартиране на малък бизнес и развитие на предприемаческите умения, по-широко прилагане на гъвкавите форми на заетост за осигуряване на плавен преход от работа към пенсиониране;
- Популяризиране на опита и добрите практики на работодателите за използване на потенциала на по-възрастните работници, което ще подпомогне развитието на „сребърната икономика”, използването на възможностите на превантивната медицина за запазване и поддържане на добра работоспособност и адаптирането на условията на труд;
- Минимална пенсия от 230 лева и индексация на пенсиите според инфлацията на всеки шест месеца плюс добавка, която включва допълнителна индексация, според инфлацията на основните храни, лекарства и услуги;
- Законово регламентиране на по-улеснен достъп и механизъм за преференции при осигуряване на социални услуги за хора в неравностойно положение;
- Достъп на лекарства за всички , дори в най-малкото населено място;
3. Демографска политика
- Приемане на десетгодишен План за действие на държавата, в резултат от изпълнението на който ще бъде спряна и преобърната тенденцията за намаляване на българското население;
- Стимулирането на раждаемостта: с 1000 лв. за първо дете; 2000 лв. за второ дете и 3000 лв. за третото (за семейства над 21 години, със средно и по-високо образование);
- Възможност за асистирана репродукция с неограничен брой опити;
- Индексиране на месечните надбавки за отглеждане на малко дете според инфлацията;
- Обвързване на майчинските помощи, получавани през втората година след раждането на детето с минималната работна заплата, като ще има възможност тези пари да се получават дори и при завръщане на майката на работа;
- Обвързване на помощта за майки студентки редовно обучение с минималната работна заплата;
- Десетгодишни безлихвени жилищни заеми (за семейства над 21 години, със средно и по-високо образование) за жилища до 60 м2 с препоръчителна цена до 300 евро на м2;
- Десетгодишни безлихвени жилищни заеми за жилища до 60 м2 с препоръчителна цена до 300 евро на м2, за млади специалисти с висше образование с цел оставането им в страната;
- Стипендии за обучение в български и чужди висши училища срещу задължението за трудова заетост в страната за определен период;
- На всеки първокласник по 100 лева за тръгване на училище и по 100 лева всяка учебна година на добрите ученици с редовно присъствие и добро поведение в училище;
- Безплатни лекарства за деца до 7 години и пенсионери след определена възраст;
- Промени в Закона за българското гражданство за опростяване на процедурите при даване на българско гражданство;
- Създаване и провеждане на проактивна имиграционна политика съобразена с потребностите на българския бизнес;
4. Образование
- Реформиране на БАН и увеличаване на държавната субсидия;
- Промяна на системата на финансиране с цел по-висока ефективност;
- Повишаване качеството на образование, чрез увеличаване на бюджета с 0.5 % от брутния вътрешен продукт всяка година, до достигане на средноевропейската стойност от 5 % от БВП. Нарастване на заплащането на работещите в сектора;
- Демократичен избор на директорите – пряко участие на педагогическите съвети при избора на нов директор съвместно с МОН / Инспекторатите, след представяне на програмата за управление. Назначаване на директорите пробно за една година;
- Мандатност на длъжността на директорите от 4 години с възможност за няколко мандата при показани добри резултати на училището;
- Специална грижа за децата в неравностойно социално положение. Отделяне на повече финансови средства за допълнителни часове за обучението им;
- Екипите, които пишат учебници за средното и професионално образование, да се състоят основно от преподаватели;
- Специална политика за изграждане на нов тип личности, чрез развитие на морални добродетели, човешки ценности и патриотизъм в съответствие с предизвикателствата на съвременната епоха;
- Увеличаване на финансирането на изучаването на български език и литература, на история и география на България в неделните училища в чужбина;
- Анализ на съществуващите професионални гимназии и професии и обосновка на необходимостта от тяхното развитие в зависимост от основните приоритети на държавата и нуждите на бизнеса;
- Разширяване на въведената вече дуална система на обучение /обучение в реална работна среда и постоянна връзка между теория и практика/ чрез включване на повече професионални училища;
- Модернизиране на базата за практическо обучение в училищата в съответствие на съвременните стандарти;
- Разработване на учебните планове съвместно с бизнеса и актуализирането им на всеки 2-3 години и в съответствие с най-добрите световни достижения и практики;
- Повишаване на квалификацията на учителите в професионалното образование в реална работна среда на всеки 2 години;
- Създаване на центрове за професионална ориентация за деца, завършили 7-ми клас, които искат да продължат образованието си в професионално училище;
- Годишно увеличение с 5 % на средствата за висше образование при сегашните 2 %;
- Поетапно увеличение на Инвестиции в научноизследователската и развойна дейност до 2 % от БВП;
- Незабавно приемане на Стратегията за научни изследвания;
- Законово регламентиране на по-улеснен достъп и механизъм за преференции при осигуряване на образователни услуги за хора в неравностойно положение;
- Промяна на системата на финансиране на университетите;
- Намаляване на студентските такси, поемане за сметка на държавата на студентски такси на отличници - студенти в неравностойно и затруднено материално положение;
- Подпомагане участието на висшите училища в образователни борси в чужбина и привличането на чуждестранни студенти;
5. Култура
- Приемане на отделен закон за меценатството в изкуството и културата;
- Утвърждаването на маркетинговите и управленски методи в управлението на и финансирането на сценичните изкуства;
- Усъвършенстване нормативната база за подобряването на възможностите за самофинансиране на изкуството и културата;
- Създаване на Национален съвет за сценични изкуства, който ще определя системи за финансиране и регионална политика в сферата;
- Създаване на Национален фонд за подкрепа на изобразителни и визуални изкуства, бюджет за монументални и изобразителни изкуства в общественото строителство и създаване на Национален съвет за монументални изкуства;
- Държавно подпомагане за модернизиране на читалищата и библиотеките;
- Законово регламентиране на по-улеснен достъп и механизъм за преференции при осигуряване на културни услуги за хора в неравностойно положение;
- Министерството на културата и Националният филмов център да станат решаващ органи за финансиране на филмопроизводството;
6. Младежта и спорта
- Делегиран годишен бюджет от държавата за развитие на младежите в избрана област – спорт, култура, изкуство. Осигуряване на частично или пълно покриване на таксите на деца до 16 годишна възраст за занимания по избор.
- Определяне на ангажираността на общините към спорта с ясни законови рамки. Към момента, такава изрично липсва, поради размитите дефиниции в закона за спорта.
- Промяна в начина на финансиране на Министерството на младежта и спорта. Въвеждане на гарантиран процент от бюджета за спорт. Пренасочване на приходите от Спортния тотализатор обратно към централния бюджет.
- Въвеждане на правила по изграждане и ремонт на бази. Приоритизиране на ключови обекти, в които да се развиват важни за съответните региони спортове.
- Определяне на ангажираността на общините към спорта с ясни законови рамки. Към момента, такава изрично липсва, поради размитите дефиниции в закона за спорта.
- Промяна в начина на финансиране на Министерството на младежта и спорта. Въвеждане на гарантиран процент от бюджета за спорт. Пренасочване на приходите от Спортния тотализатор обратно към централния бюджет.
- Въвеждане на правила по изграждане и ремонт на бази. Приоритизиране на ключови обекти, в които да се развиват важни за съответните региони спортове.
- Осъвременяване на Националната стратегия за младежта;
- Приемане на нов Закон за младежта, отчитащ реалностите на младите хора с ясни критерии за развитие и равнение по световните стандарти в тази област;
- Либерализиране на регулациите за спортисти, треньори, съдии и спортни деятели и подпомагане на тяхната мобилност и професионална реализация;
- Приемане на нова Стратегия за развитие на българския спорт и на нов Закон за физическото възпитание и спорта;
- Спешно модернизиране и повишаването на атрактивността на спортните площадки в основните, средните и висшите училища;
- Подпомагане на общините за преференции при осигуряване на възможности за спорт за хора в неравностойно положение;
Държавни политики за повишаване на производителната сила на труда и конкурентоспособността на националната икономика
1. Земеделие
- Осигуряване на финансиране - европейско финансиране, от държавния бюджет и преференциално кредитиране от банки;
- Промени в нормативната база, така че търговските вериги да се насърчат да предлагат повече стоки с произход България;
- Даване на приоритет на проекти по Програмата за развитие на селските райони насочени към малките земеделски стопанства;
- Изграждане на електронна борса, която да обхваща всички пазари, тържища и земеделски производители;
- Насърчаване на развитието малките зеленчукопроизводители, които отглеждат български сортове и био продукция;
- Насърчаване на овощарството, като се даде превес на отглеждането на качествени и био продукти;
- Насърчаване на животновъдството – с превес отглеждане и запазване на българските породи животни;
- Финансиране и развитие на малки мандри за преработка на собствена продукция;
- Финансиране и развитие на малки фурни, малки предприятия за преработка на плодове и зеленчуци, колбасарски предприятия, розоварни, предприятия за преработване на етерични култури;
- Подкрепа на фермери насочили се към отглеждане на билки и етерично маслени култури, запазване на розовите масиви и отглеждането им;
- Съчетание на туризъм ( вкл. културен ) и земеделие;
- Осигуряване на постоянен достъп до нови технологии и практики в селското стопанство;
- Обновяване на техническата база в средните професионални училища и в университетите свързани със сектор земеделие;
- Безвъзмездно предоставяне на държавна и общинска земя на земеделски производители до 40-годишна възраст срещу задължително обработване, без право на преотдаване или продаване и с право на закупуване на преференциални условия на десетата година;
- Държавна подкрепа за преференциални условия за получаване на кредити от ДФЗ (инвестиционно кредитиране) за закупуване на земеделска техника, животни, препарати за растителна защита, торове и семена за земеделските производители до 40-годишна възраст;
- Приоритетна подкрепа за обединяването на малки производители и преработватели в конкурентоспособни устойчиви сдружения, които създават пълен цикъл за производството на качествени крайни селскостопански продукти;
- Въвеждане на частен мениджмънт /водни оператори/на напоителните системи с участие на водоползватели, като предпоставка за намаляване на корупцията и осигуряване на публичен контрол
2. Икономика
- Приемане на законодателни мерки за ефективна защита на потребителските права, с акцент върху защита срещу злоупотреби от страна на монополи и големи търговски вериги чрез обединяване на КЗК и КЗП в нов самостоятелен регулатор и изготвянето на закони и подзаконови нормативни актове;
- Пресичане на практиките за неплащане на корпоративен данък и недопускане на собственост на офшорни компании върху особено социално-значимите сектори на икономиката чрез промяна на антимонополното законодателство;
- Намаляване с 30 ст. на цената на горивата до една година и достигане на цени около 1.80 ст. на литър;
- Законодателно регламентиране на ред за премахване на статута на „вечен длъжник“ – възможност за обявяване на фалит от физически лица;
- Опростяване на регулаторните режими за бизнеса и законово регламентиране на статута на „мълчаливото съгласие“ при липса на отговор в административния процес;
- Увеличаване конкурентоспособността на икономиката и производителността на труда чрез насърчаване на високотехнологичните производства и високата степен на преработка с цел създаване на висока добавена стойност;
- Установяване на минимални работни заплати и/или часови ставки по икономически сектори;
- Насърчаване на чуждестранните инвестиции в икономиката чрез нормативен акт за реализация на офсетни програми;
- Въвеждане на специални курсове за обучение в предприемачество на хора в неравностойно положение и хората, лишени от свобода;
- Създаване на пазарни условия и насърчаване на алтернативното финансиране като Crowd Funding и Venture Capital и други за бизнеса в България;
3. Туризъм
- Създаване на условия за активно развитие на туристическия потенциал на страната, основан на нейните човешки, природни и антропогенни ресурси;
- Повишаване на конкурентоспособността и ефективността на туристическия сектор, като един от структуроопределящите отрасли в България, чрез създаване на силни регионални брандове;
- Използване на интегриран маркетингов подход в рекламната кампания за популяризиране на България като туристическа дестинация;
- Създаване на национален туристически фонд, който покрива стойността на чартърните полети извън активните за България летен и зимен сезон;
- Усъвършенстване на туристическата инфраструктурата с отчитане на влиянието й върху околната среда;
- Продължаване на социализацията на обектите на природното, археологическото и културното – историческото наследство от национално и световно значение в България;
4. Транспорт
- Използване на благоприятното геополитическо положение на България за развитие на транспортната система. Организиране на транспортно логистична схема: ЕС-Южен Кавказ-Централна Азия чрез структурирането на свободна икономическа зона на българското Черноморие и Кооперирането на БДЖ с водещи европейски ЖП оператори;
- Дългосрочна програма за модернизация и обновление на подвижния железопътен състав (локомотиви, пътнически влакове, вагони) и на железопътната инфраструктура, държавна подкрепа за инвестиции в ново поколение високоскоростни влакове, системи за резервация и интернет услуги;
- Дългосрочна стратегия за развитие на водния транспорт, осигуряваща в средносрочен план повишаване на конкурентоспособността и по-добро използване на капацитета на морските и речни пристанища;
- Държавна подкрепа за увеличение на въздушния трафик, чрез разкриването на фидерни линии и повишаване на безопасността на полетите и на летищата, за развитие на летище София като регионален център (хъб) и като средище за модерни авиоремонтни високотехнологични дейности;
- Въвеждане на осезаеми стимули за обновление на пътническите превозни средства и стимулиране на екологичните транспортни технологии (електромобили);
- Държавна подкрепа развитие на товарния автомобилен транспорт, прозрачност и стимулиране на малките и средни превозвачи при издаване на разрешителните за превоз за трети страни и в страната приоритетно изграждане на интермодални възли;
- Модернизация на пристанищната инфраструктура;
- Преструктуриране и модернизация на „Български пощи“ за ефективна работа в условия на либерализиран пазар на пощенските услуги;
- Намаляване на административната тежест при лицензиране, издаването на различен вид разрешителни за фирмите извършващи превозна дейност. Борба с нерегламентираните практики в бранша;
5. Инфраструктура
- Държавна подкрепа за проектирането, договорирането и изграждането на водните цикли на общините, финансирано от средства на ЕС;
- Подкрепа на местните инициативи за осигуряване на проектна готовност и изграждане/реконструкция на корекции на речните корита и дерета, укрепване на бреговете на реки в населените места;
- Подкрепа на местните инициативи за осигуряване на проектна готовност и благоустрояване на улиците и на техните съоръжения;
- Поощряване създаването на сдружения на собствениците на самостоятелни обекти в жилищната сграда в режим на етажна собственост за целите на поддържането и управлението на общите части на сградата;
- Провеждане на информационно – образователни кампании за целите на управление на етажната собственост;
Държавни политики за вътрешния ред, националната сигурност и развитие на демократичното управление на страната
1. Вътрешни работи
- Оптимизиране на действащия щат на МВР с увеличаване на служителите с полицейски правомощия за сметка на тези в администрацията в съотношение 15 към 85%;
- Увеличаването на основните възнаграждения на полицейския състав и 100% заплащане на нощния и извънреден труд. Подобряване на материалната база и техниката;
- Засилване на охраната на държавната граница и ограничаването на миграционния поток;
- Установяване на всички нелегални чужденци пребиваващи в страната и задържането им.
- Въвеждане на конкурсно начало и мандатност I за ръководните длъжности в МВР, като до конкурс се допускат само професионалисти от системата с доказани успехи и необходимия стаж;
- Завършване на единната информационна система за противодействие на престъпността;
- Ресурсно обезпечаване и подобряване на оперативността на системата 112;
- Гарантиране на защитата на полицейския служител по време на изпълнение на служебните задължения;
- При пенсиониране на полицай да се излиза в 6 месечно разпореждане през който период той да може да предаде и завърши започнатата от него работа както и да обучи следващия след него;
- Възможност на Министерството да използува пенсионираните полицаи да работят на друг вид договор към Министерството;
- Във всяко населено място и микро район да има полицай;
- Да се редуцира понятието неизбежна отбрана и крайна необходимост както и превишаване правата на неизбежна отбрана да няма възможност за тълкуване;
- Повишаване на възнагражденията и правилно преразпределение натовареността на служителите в МВР;
- Разтоварване на служителите на МВР от излишна бюрократична тежест;
- Прозрачност при разследването на всички корупционни практики и публично оповестяване резултатите на тези с висок обществен интерес;
- Всички служители на МВР да бъдат с полицейски функции като изключения правят точно определения административен апарат в рамките до 15%;
- Задължение на всички служители да взимат отношение при забелязване на нарушения и престъпления без значение дали са на работа или не;
- Преструктуриране и намаляване броя на дирекциите в МВР;
- Създаване на специализирано звено за разследване на корупцията към всяко ОД на МВР.
2. Правосъдие
- Бързи законодателни промени за изпълнение на препоръките на Европейската комисия относно реформата в съдебната система;
- Законово регламентиране на независимостта, правомощията и капацитета за разследване на специализираните органи включително и за престъпления, свързани с корупция на съдии, прокурори, ръководители на държавни институции и висши държавни служители;
- Регулиране на размера на съдебните такси за да не се ограничава достъпът на обикновенния човек до правосъдие.
3. Външни работи
- Включване на България в ядрото на европейската интеграция (Еврозоната и Шенген);
- Подкрепа и участие в инициативата на Франция и Германия за създаване на обща европейска армия;
- Инициатива за ревизия на Дъблинския регламент за бежанците и създаване на обща европейска имиграционна политика;
- Активно участие и взаимодействие с органите на Европейския съюз, подготовка и провеждане на успешно българското председателството на Съвета на Европейския съюз през 2018 г., и използване на председателството за приоритизиране на важни за страната въпроси като предотвратяване на нелегалната миграция в ЕС през България и Гърция, както и европейските политики за малките и средни предприятия;
- Насърчаване на практиката по-вече българи да работят в структурите на ЕС с оглед укрепването на експертния капацитет и подобряване на възможностите за лобиране за интересите на България;
- Използване на съвместни формирования, учения и инфраструктура на НАТО за увеличаване военните възможности на Българската армия и укрепване ролята на НАТО като основен външен гарант за сигурността на България;
- Укрепване и задълбочаване на стратегическото партньорство между България и Съединените щати във всички области;
- Добронамерени, приятелски отношения и развитие на двустранното сътрудничество с Русия в икономиката и други области, включително в борбата с международния тероризъм;
- Развитие на устойчиви двустранни и многостранни отношения на Балканите чрез провеждането на предвидима, открита и отговорна външна политика на сътрудничество и добросъседство, с водеща роля на страните членки на ЕС и НАТО;
- Иницииране на идеята за „Балканска Вишеградска четворка“.